Canada-HereWeAre.reismee.nl

donderdag 6 augustus

Om 6 uur opstaan vanochtend om zeker maar op tijd opa Jantje te kunnen feliciteren met zijn verjaardag. Gelukt.....

Maar ook moesten we op zijn laatst om 7 uur vertrekken om de veerboot te halen. Met de ChiCheemaun, de grootste veerboot op de Grote Meren vertrokken we vanuit South Baymouth voor de twee uur durende overtocht naar Tobermory. Een heuse boottocht in het hart van Canada.

Als we Tobermory naderen gaat de route eerst langs de eilandjes van het Fathom Five National Park.

In Tobermory zijn twee natuurlijke havens namelijk Little Tub en Big Tub. Het centrum omringt Little Tub en er liggen zeiljachten en excursieboten langs de steigers. In de houten gebouwen langs de kades zijn winkels, restaurants, dive shops, soevenierwinkels en galeries gevestigd.

Helaas kregen we vrijwel meteen te horen dat er helemaal geen kamers vrij waren in het hele stadje. Dan maar eerst een boottocht geboekt en dan rijden we daarna wel verder. Zo gezegd zo gedaan. Nadat we de tocht hadden geboekt, bleef er nog wat tijd over en toevallig zagen weer een bordje vacancy in een tuin staan: te huur. Bleek er nog een cottage vrij te zijn die we natuurlijk meteen gehuurd hebben en wat een luxe: twee slaapkamers met totaal 7 slaapplekken, grote keuken, terras, badkamer met douche EN bad met streamjet.

Afgesproken dat we eerst met de boot gaan en daarna onze spullen uitladen.

We gaan met een speedjet met glazen bodem het water op. Allereerst werden er een tweetal wrakken bezichtigd die het heldere water van Georgian Bay herbergen. Daarna fullspeed naar Fathom Five National marine park. Dit bestaat uit een aantal eilanden waaronder de Flowerpot, wat ons einddoel is. We worden hier afgezet en wandelen naar de grote en kleine Flowerpot. Dirk en Marinus lopen nog een stuk verder terwijl Yvonne en Mieke genieten, lekker met de voeten in het heldere water, zittend op de rotsen onder een stralende zon.